tidigare
21/8 Måndag
- Saint-Jean de Losne (2 slussar)
Färden går lugnt och problemfritt. Floden Saône är förhållandevis
bred och möten med pråmar sker på betryggande avstånd, d.v.s. 3-50
meter. Slussarna är fåtaliga och nedåtslussning är alltid enkel.
Den lilla medeltidsstaden Saint-Jean de Losne har en stor originell
bassäng utgrävd
invid kanalen. Denna användes ursprungligen av pråmar för
övervintring, nu är det mest fritidsbåtar som utnyttjar den fina
hamnen.
En pråmskeppare har, Joël Blanquart, har sett möjligheter i detta och
byggt om sin pråm till en flytande båtbutik med ett förvånansvärt bra
sortiment. Från pråmen är utlagt flytbryggor för gästförtöjning.
och möjlighet att tanka disel vid kaj finns också. Det sistnämnda är vi
ej bortskämda med, oftast har vi fyllt vår 25 liters dunk vid någon
bensinstation i närheten.
Här träffar vi en ung trevlig engelsman. Han har seglat i 2 år på
Medelhavet och ska nu hem till fru och baby(!) i England. Ombord är hans
12-årige son. De trivs och är mycket nöjda. För oss är det dessutom
trevligt att få lyssna på ett så lugnt och fint engelskt språk. (utan
gutturala holländska dialekter) Pråmbutiken är välsorterad och vi
handlar flod och kanalkort.
22/8 Söndag
- K145,5 (2 slussar)
Vid
K145,5 tar vi natthamn vid ytterligare en sandstrand. Vår metod att köra
upp stäven i sanden och sedan spänna in aktern fungerar bra, vid svall
från pråmar sätter sig järnkölen mjukt i sand och lera.
Vi badar och njuter i det smutsbruna vattnet.
Hemma hade vi knappast badat i sådant vatten men nu är det riktigt varmt
och då minskar bacillskräcken snabbt.
24/8 Torsdag
- K18 (2 slussar)
Resan är nu mycket rutin där dagarna flyter fram lugnt och rutinartat
men ändå hela tiden omväxlande.
Vi förflyttar oss hela tiden men känner oss ändock hemmastadda.
Hettan från sol på molnfri himmel är påfrestande, tur att vi har vårt
soltak att söka skydd under. Vi passerar vackra byar och städer, vilka
inbjuder till ett stopp och besök i fransk vardagsmiljö utan stora
sevärdheter men med en utstrålning av god livskvalitet av en dimension
vi aldrig hittat hemmavid.
Tyvärr är deras
kajer som så ofta oanvändbara. Det är grunt utanför stenläggningen,
vi önskar oss många gånger en båt med mindre djupgående än allegrons
1.35 m i nerlastat skick, idealet är nog 0.7 -0,8 m, vilket ger helt
andra tilläggningsmöjligheter.
En underbart vacker stad, sett från floden är Trévoux, kanske går det
att förtöja där.
Vi förtöjer dock mot en stenkaj vid K18, rätt över floden ligger
industrianläggningen "Longometal".
Får en riktig kalldusch, oljenivån i motorn har sjunkit oroväckande
snabbt, den når knappt upp på oljestickan. Göran blir upprörd, ska vi
aldrig bli av med detta gissel och orosmoment. Vi renoverade ju motorn
för ett par hundra timmar sedan.
Går på promenad med picknick till den närliggande slussen, Couzon, och
tittar på dess förtöjningsmöjligheter.
När vi kommer tillbaka har en mindre svensk båt förtöjt bredvid oss,
det är "Afrodite" från Nynäshamn.
Besättningen består av Janne en trevlig ung blond kille och hans Ingela
som just nu är krasslig och ligger med feber. De har gått Rhen, Mosel,
Canal de l´Est och Saône. Göran o Janne pratar båtmotorer. Skönt
tycker jag, Elisabeth, då jag ej kan något om motorer och därför ej
kan resonera med Göran om problemet.
Man känner en stor glädje och samhörighet när man träffar svenskar
som är ute och luffar på samma sätt som vi själva.
25/8 Fredag
- Port des Roches de Condrieu (3 slussar)
Vi och "Afrodite" avgår samtidigt, vill nog båda njuta av
trygghetskänslan som uppkommer av gemensamma referenser och värderingar.
Efter ett par timmar kommer vi till miljonstaden Lyon. Janne och Ingela
stannar här för att hämta post hemmifrån.
Staden ser vacker ut, men inga fritidsbåtar finns det att tala om. Det
visar sig att de ligger söder om citybroarna.
Så är vi på RHÔNE, vattnet blir först blått, klarare och sedan
grönt och klarare än Saône.
Nu börjar jätteslussarna 12x195m. Den första Excluse de Pierre-Bénite
har en lyfthöjd på 11,80 m. Vi får grönt ljus och kör in mot
slussportarna, då vinkar slussvakten. Vi tror att en pråm ska komma och
går ut igen. Det blir rött ljus. Vi väntar och ingenting händer. Efter
någon timme blir det grönt och vi kör in i slussen, slussvakten kommer
ner från sitt torn och frågar varför vi inte använde VHF. De
pratar
tyska bra, (här!) Nåja efter att ha förtöjt på stora flytpollare,
sjunker vi snabbt ner. Får grönt ljus i slussen och vi går ut under den
stora slussporten, vilken lyfts uppåt, det regnar vatten på oss. Vilken
port, vilka tyngder att lyfta upp/ner.
Hela Rhône är det strömt i och barnen får inte gå på däck längre.
I sittbrunnen är flytvästen på. Man vågar ju inte hoppa i själv efter
en unge här, för det tror jag inte kan sluta lyckligt.
Så när värmen trycker har vi placerat vår lilla uppblåsbara pool i
sittbrunnen fylld med vatten, som kyler våra fötter och ger barnen
badmöjligheter.
Soltaket är givetvis uppe och ger ett nödvändigt skydd, här börjar
dock en viss svag vind ge l ite
svalka.
Landskapet blir öppnare och mer vidsträckt, den intima kanalkänslan
finns inte här. Bredden på floden ökar och är oftast några hundra
meter, det känns som att komma ut på öppet vatten.
Efter en lagom dagsetapp på åtta timmar och totalt två slussar är det
dags för natthamn. Vi förtöjer i den trevliga marinan Port des Roches
de Condrieu. Mängden fritidsbåtar har ökat kraftigt och här finns
renodlade marinor för nöjesbåtar.
Den normala hamnrutinen för oss börjar med en promenad i de närmaste
omgivningarna, vi gör samma här. På en bryggan upptäcker vi till vår
glädje den svenska båten "Jambalaya" som vi senast såg på
Nordsjön där våra vägar skildes åt för att nu två månader senare
mötas mitt i Frankrike. Tyvärr så hade Sten, båtens ägare, rest hem
på 6-8 veckor enligt hamnkaptenen. Tråkigt. Det hade varit så trevligt
att träffa Sten igen. Men så är det. Vi lämnar ett litet kort brev i
Jambalayas sittbrunn.
Janne o Ingela i sin Afrodite kommer till hamnen.
26/8 Lördag
Tvättmaskin
är gratis här!
Ett nog så viktigt plusvärda för hamnen tycker vi. Passar på och kör
fyra maskiner. Så skönt att bli av med kassarna med smutstvätt.
Göran o Janne tar en cykeltur i staden, "Afrodite" har två
minicyklar med ombord. På kvällen tar vi ungarna och går över bron
till den lilla staden, Condrieu.
Ser fågeln steglits i alléträden. En burfågel hemma! Tar picknick på
en bänk.
Till middag äter vi några fina patéskivor o potatismos, med traktens
matvin. Gott!
27/8 Söndag
- Port de plaisance de l`Eperviére (3 slussar)
Medström
och få slussar gör att vi snabbt kommer söderut.
Varje sluss i Rhône är sammanbyggd med ett vattenkraftverk, fransmännen
har utnyttjat möjligheterna som kanaliseringen av den strida floden
maximalt.
Dock är urvalet av hamnar begränsat här i Rhône och en viss planering
erfordras för att få behagliga dagsetapper. Vi väljer återigen en ren
fritidsbåtshamn, Port de plaisance de l`Eperviére strax söder om
Valence. Flytbryggorna är kraftigt dimensionerade och stolparnas höjd
visar att vårfloden kan höja vattenståndet flera meter. Hemska tanke
att hamna i den ström som då måste råda.
Även här får vi sällskap av "Afrodite." Ingela är bättre
nu, och vi bjuder dem på kaffe ombord på "May BeII". Ungarna
stortrivs med att ha gäster i båten och särskilt när de talar svenska,
vilket inte är så vanligt under färden. Vi äter nygräddade
rågflingescones, ost o marmelad. Janne o Ingela har nu ändrat sina
färdplaner från Jugoslavien till Malta istället.
Vädret börjar ändra sig, det stabila högtrycket med sol och värme
påverkas nu av Mistralen. Denna omtalade nordanvind, som kommer
nerrullande från Alperna via Rhonêdalen och ut i Medelhavet. Dess
typiska kännetäcken är att soldiset försvinner och himlen blir
klarblå, vinden blir sval och oftast mojnar den över natten. Det är en
ihärdig vind som håller isig länge, man talar om tre, sex eller nio
dagars mistral.
På morgonen är det +16° i ruffen. Så skönt!
Man liksom klarnar upp i knoppen. Vi nordbor behöver detta.
29/8 Tisdag
Vi ligger kvar och väntar ut Mistralen.
En del båtar har gått ut och vänt igen när förhållanden visat sig
otrevliga.
Ytterligare en svensk båt anländer "Joilgimo" från Karlshamn,
med ett par i 55 års åldern ombord, Ilse och Jochen har pensionerat sig
och är ute och färdas på obestämd tid. De bjuder Elisabeth ombord på
umgänge över ett glas vitt vin. Elisabeth ringer sin far får veta att
på Östersjön har det blåst 38 m/s och Lübeck vallen hade rasat.
31/8 Torsdag
- K186,5 (3 slussar)

Vi lämnar hamnen kl.
7.15 Vind har mojnat.
En stor del av dagens etapp färdas vi i grävda kanalavsnitt bredvid den
egentliga floden Rhonê. Dessa är betydligt mer monotona med sin ofta
linjalraka sträckning där man ser vatten rakt fram ända till
horisonten.
Dock passerar vi även vackra vyer som vinodlingarna på den stora bilden
ovan.
Fransmännen har anlagt ett antal kärnkraftverk i anslutning till floden.
Vi tar natthamn vid en kaj söder om kärnkraftverket Centrale nucléaire
du Tricastin. Här är kanalens sträckning spikrakt 10 kilometer norrut,
vi är lite betänksamma för det utsatta läget om en mistral skulle
blåsa upp. Tar dock risken då mistralen oftast håller sig lugn på
natten.
Fortsättning
|