Frankrike

Saône och Rhône

 

 

tidigare

21/8 Måndag
- Saint-Jean de Losne (2 slussar)


Färden går lugnt och problemfritt. Floden Saône är förhållandevis bred och möten med pråmar sker på betryggande avstånd, d.v.s. 3-50 meter. Slussarna är fåtaliga och nedåtslussning är alltid enkel.
Den lilla medeltidsstaden Saint-Jean de Losne har en stor originell bassäng utgrävd invid kanalen. Denna användes ursprungligen av pråmar för övervintring, nu är det mest fritidsbåtar som utnyttjar den fina hamnen.
En pråmskeppare har, Joël Blanquart, har sett möjligheter i detta och byggt om sin pråm till en flytande båtbutik med ett förvånansvärt bra sortiment. Från pråmen är utlagt flytbryggor för gästförtöjning. och möjlighet att tanka disel vid kaj finns också. Det sistnämnda är vi ej bortskämda med, oftast har vi fyllt vår 25 liters dunk vid någon bensinstation i närheten.
Här träffar vi en ung trevlig engelsman. Han har seglat i 2 år på Medelhavet och ska nu hem till fru och baby(!) i England. Ombord är hans 12-årige son. De trivs och är mycket nöjda. För oss är det dessutom trevligt att få lyssna på ett så lugnt och fint engelskt språk. (utan gutturala holländska dialekter) Pråmbutiken är välsorterad och vi handlar flod och kanalkort.

22/8 Söndag
- K145,5 (2 slussar)

Vid K145,5 tar vi natthamn vid ytterligare en sandstrand. Vår metod att köra upp stäven i sanden och sedan spänna in aktern fungerar bra, vid svall från pråmar sätter sig järnkölen mjukt i sand och lera.
Vi badar och njuter i det smutsbruna vattnet.
Hemma hade vi knappast badat i sådant vatten men nu är det riktigt varmt och då minskar bacillskräcken snabbt.


24/8 Torsdag
- K18 (2 slussar)


Resan är nu mycket rutin där dagarna flyter fram lugnt och rutinartat men ändå hela tiden omväxlande.
Vi förflyttar oss hela tiden men känner oss ändock hemmastadda.
Hettan från sol på molnfri himmel är påfrestande, tur att vi har vårt soltak att söka skydd under. Vi passerar vackra byar och städer, vilka inbjuder till ett stopp och besök i fransk vardagsmiljö utan stora sevärdheter men med en utstrålning av god livskvalitet av en dimension vi aldrig hittat hemmavid.

Tyvärr är deras kajer som så ofta oanvändbara. Det är grunt utanför stenläggningen, vi önskar oss många gånger en båt med mindre djupgående än allegrons 1.35 m i nerlastat skick, idealet är nog 0.7 -0,8 m, vilket ger helt andra tilläggningsmöjligheter.
En underbart vacker stad, sett från floden är Trévoux, kanske går det att förtöja där.
Vi förtöjer dock mot en stenkaj vid K18, rätt över floden ligger industrianläggningen "Longometal".
Får en riktig kalldusch, oljenivån i motorn har sjunkit oroväckande snabbt, den når knappt upp på oljestickan. Göran blir upprörd, ska vi aldrig bli av med detta gissel och orosmoment. Vi renoverade ju motorn för ett par hundra timmar sedan.
Går på promenad med picknick till den närliggande slussen, Couzon, och tittar på dess förtöjningsmöjligheter.
När vi kommer tillbaka har en mindre svensk båt förtöjt bredvid oss, det är "Afrodite" från Nynäshamn.
Besättningen består av Janne en trevlig ung blond kille och hans Ingela som just nu är krasslig och ligger med feber. De har gått Rhen, Mosel, Canal de l´Est och Saône. Göran o Janne pratar båtmotorer. Skönt tycker jag, Elisabeth, då jag ej kan något om motorer och därför ej kan resonera med Göran om problemet.
Man känner en stor glädje och samhörighet när man träffar svenskar som är ute och luffar på samma sätt som vi själva.


25/8 Fredag
- Port des Roches de Condrieu (3 slussar)


Vi och "Afrodite" avgår samtidigt, vill nog båda njuta av trygghetskänslan som uppkommer av gemensamma referenser och värderingar. Efter ett par timmar kommer vi till miljonstaden Lyon. Janne och Ingela stannar här för att hämta post hemmifrån.
Staden ser vacker ut, men inga fritidsbåtar finns det att tala om. Det visar sig att de ligger söder om citybroarna.
Så är vi på RHÔNE, vattnet blir först blått, klarare och sedan grönt och klarare än Saône.
Nu börjar jätteslussarna 12x195m. Den första Excluse de Pierre-Bénite har en lyfthöjd på 11,80 m. Vi får grönt ljus och kör in mot slussportarna, då vinkar slussvakten. Vi tror att en pråm ska komma och går ut igen. Det blir rött ljus. Vi väntar och ingenting händer. Efter någon timme blir det grönt och vi kör in i slussen, slussvakten kommer ner från sitt torn och frågar varför vi inte använde VHF. De pratar tyska bra, (här!) Nåja efter att ha förtöjt på stora flytpollare, sjunker vi snabbt ner. Får grönt ljus i slussen och vi går ut under den stora slussporten, vilken lyfts uppåt, det regnar vatten på oss. Vilken port, vilka tyngder att lyfta upp/ner.
Hela Rhône är det strömt i och barnen får inte gå på däck längre. I sittbrunnen är flytvästen på. Man vågar ju inte hoppa i själv efter en unge här, för det tror jag inte kan sluta lyckligt.
Så när värmen trycker har vi placerat vår lilla uppblåsbara pool i sittbrunnen fylld med vatten, som kyler våra fötter och ger barnen badmöjligheter.
Soltaket är givetvis uppe och ger ett nödvändigt skydd, här börjar dock en viss svag vind ge lite svalka.
Landskapet blir öppnare och mer vidsträckt, den intima kanalkänslan finns inte här. Bredden på floden ökar och är oftast några hundra meter, det känns som att komma ut på öppet vatten.
Efter en lagom dagsetapp på åtta timmar och totalt två slussar är det dags för natthamn. Vi förtöjer i den trevliga marinan Port des Roches de Condrieu. Mängden fritidsbåtar har ökat kraftigt och här finns renodlade marinor för nöjesbåtar.
Den normala hamnrutinen för oss börjar med en promenad i de närmaste omgivningarna, vi gör samma här. På en bryggan upptäcker vi till vår glädje den svenska båten "Jambalaya" som vi senast såg på Nordsjön där våra vägar skildes åt för att nu två månader senare mötas mitt i Frankrike. Tyvärr så hade Sten, båtens ägare, rest hem på 6-8 veckor enligt hamnkaptenen. Tråkigt. Det hade varit så trevligt att träffa Sten igen. Men så är det. Vi lämnar ett litet kort brev i Jambalayas sittbrunn.
Janne o Ingela i sin Afrodite kommer till hamnen.


26/8 Lördag

Tvättmaskin är gratis här!
Ett nog så viktigt plusvärda för hamnen tycker vi. Passar på och kör fyra maskiner. Så skönt att bli av med kassarna med smutstvätt.
Göran o Janne tar en cykeltur i staden, "Afrodite" har två minicyklar med ombord. På kvällen tar vi ungarna och går över bron till den lilla staden, Condrieu.
Ser fågeln steglits i alléträden. En burfågel hemma! Tar picknick på en bänk.
Till middag äter vi några fina patéskivor o potatismos, med traktens matvin. Gott!


27/8 Söndag
- Port de plaisance de l`Eperviére (3 slussar)

Medström och få slussar gör att vi snabbt kommer söderut.
Varje sluss i Rhône är sammanbyggd med ett vattenkraftverk, fransmännen har utnyttjat möjligheterna som kanaliseringen av den strida floden maximalt.
Dock är urvalet av hamnar begränsat här i Rhône och en viss planering erfordras för att få behagliga dagsetapper. Vi väljer återigen en ren fritidsbåtshamn, Port de plaisance de l`Eperviére strax söder om Valence. Flytbryggorna är kraftigt dimensionerade och stolparnas höjd visar att vårfloden kan höja vattenståndet flera meter. Hemska tanke att hamna i den ström som då måste råda.
Även här får vi sällskap av "Afrodite." Ingela är bättre nu, och vi bjuder dem på kaffe ombord på "May BeII". Ungarna stortrivs med att ha gäster i båten och särskilt när de talar svenska, vilket inte är så vanligt under färden. Vi äter nygräddade rågflingescones, ost o marmelad. Janne o Ingela har nu ändrat sina färdplaner från Jugoslavien till Malta istället.
Vädret börjar ändra sig, det stabila högtrycket med sol och värme påverkas nu av Mistralen. Denna omtalade nordanvind, som kommer nerrullande från Alperna via Rhonêdalen och ut i Medelhavet. Dess typiska kännetäcken är att soldiset försvinner och himlen blir klarblå, vinden blir sval och oftast mojnar den över natten. Det är en ihärdig vind som håller isig länge, man talar om tre, sex eller nio dagars mistral.
På morgonen är det +16° i ruffen. Så skönt!
Man liksom klarnar upp i knoppen. Vi nordbor behöver detta.


29/8 Tisdag

Vi ligger kvar och väntar ut Mistralen.
En del båtar har gått ut och vänt igen när förhållanden visat sig otrevliga.
Ytterligare en svensk båt anländer "Joilgimo" från Karlshamn, med ett par i 55 års åldern ombord, Ilse och Jochen har pensionerat sig och är ute och färdas på obestämd tid. De bjuder Elisabeth ombord på umgänge över ett glas vitt vin. Elisabeth ringer sin far får veta att på Östersjön har det blåst 38 m/s och Lübeck vallen hade rasat.


31/8 Torsdag
- K186,5 (3 slussar)


Vi lämnar hamnen kl. 7.15 Vind har mojnat.
En stor del av dagens etapp färdas vi i grävda kanalavsnitt bredvid den egentliga floden Rhonê. Dessa är betydligt mer monotona med sin ofta linjalraka sträckning där man ser vatten rakt fram ända till horisonten.
Dock passerar vi även vackra vyer som vinodlingarna på den stora bilden ovan.
Fransmännen har anlagt ett antal kärnkraftverk i anslutning till floden. Vi tar natthamn vid en kaj söder om kärnkraftverket Centrale nucléaire du Tricastin. Här är kanalens sträckning spikrakt 10 kilometer norrut, vi är lite betänksamma för det utsatta läget om en mistral skulle blåsa upp. Tar dock risken då mistralen oftast håller sig lugn på natten.

 

 

Fortsättning


© Göran Forsström