Plastning
av en
Allegro 27

 

 


 

Föregående sida

9 augusti lördag
Nu är det helgdag och vi jobbar ensamma igen.
Genomför ett antal smärre plastningar. Formen till överbyggnad och sittbrunn är en komplicerad konstruktion och svårplastad med många smala, djupa fickor, särskilt sittbrunnssargen nästan 20 cm djup och bara ett par cm bred i botten sätter tålamod och nyförvärvad plastningsteknik på prov.
Ventilatorer, låda för manöverreglage till motor samt förstärkningar i bakkant av skrovet blir färdiga.
Dagen avrundas med besök och bad vid Jogerön.

10 augusti söndag
Plastat klart sittbrunnen, samt knän för röstjärnsinfästning plus skjutluckan till nedgången.

11 augusti måndag
Nu är det överbyggnaden som står på tur. Sittbrunnen är klar med och nu plastas ruffen, detta sker i två moment för att skapa rufftackets styva sandwich konstruktion. Först bygger vi upp lager av glasfiber och plast, de tillskurna skivorna av divinycell läggs i den våta plasten och belastas med tegelstenar för att få en god anliggning mot plast och glasfiber. I morgon färdigställs sedan det inre skiktet.
Arbetet skiftar snabbt mellan de olika delmomenten. Nu återgår vi till skrovet.
Balsa läggs i den klara däcksformen och plastas över med ett inre skikt av glasfiber och plast.

 

 

12 augusti tisdag
Överbyggnaden spacklas och plastas invändigt.
De två skrovhalvornas formar monteras ihop och skrovet plastas sammas med förtillverkade och plastindränkta glasfiber remsor, man plastar ihop ett "förband" av 6-10 lager av 10 cm breda glasfiberremsor och pressar ur
luft och skapar en homogen produkt med hjälp av tandad stålroller. Detta är ett slabbigt jobb med de kladdiga, sladdriga plast "förbanden". Lukten av styren blir kväljande nere i botten av skrovet, utsug med slang gör det drägligare men ändock en usel arbetsmiljö. Kan ej vara hälsosamt att ha detta som sitt dagliga arbete under en längre tid.
Kvällen ägnar vi åt att rita av mallarna till invändiga skott och andra trädetaljer.
Den 1.2 m breda och 20 m långa pappersrullen vi haft med oss kommer till god nytta. Detta arbete inbesparar oss 10-falt i tid när det sedan blir dags att tillverka och montera plywoodskott i båten.

 

 

13 augusti onsdag
En spännande och rolig dag.
Det mesta av plastarbetet är klart och nu ska formarna lossas.
Detta är inget enkelt jobb. När alla bultar är lossade så blir det till att banka och bända.
För oss ovana upplevs det som ren misshandel av formar och skrov.
Först tas däcksformen bort och den blanka plasten kommer i dagen. Samma arbete vidtar med skrovformarna, det råder lite feststämning i lokalen och all personal är med och hjälper till. Detta är höjdpunkten i produktionen, när en ny båt "kläcks".
Den glädje och tillfredställelse jag känner då hela båten framträder i sin kraftfulla och blänkande elegans går ej att beskriva.
Det vita skrovet med grå överbyggnad och kontrasterande grön vattenlinje är en fröjd för ögat. och en nyckel och verktyg till upplevelser i framtiden.
Nu känns det skönt att slippa det tråkiga jobbet med rengöring av formarna. Detta lämnar vi utan saknad till nästa självbyggare.
Nästa moment är montage av kölen, denna är försenad men utlovad att vara på plats imorgon.
Tiden utnyttjas till att plasta fast skenor som ruffluckan ska glida på, detta är ett precisionsarbete där mall och färdiga jiggar är förutsättningar för en icke kärvande lucka.

 

14 augusti torsdag
07.10 kommer en lastbil direkt från gjuteriet med båtens järnköl. Översidan på densamma målas med International Polygrund. Hål borras i skrovet och provmontering görs för att säkerställa att allt passar. Kölen demonteras och plastspackel läggs på hela kölens översida. Båtskrovet sänks ner i spacklet och fixeras. De invändiga brickorna tätas med thioflex och de rostfria bultarna dras fast.
Nu är skrovbyggnationen i princip avslutad.
Efter lunch räknar Holger ihop vad kalaset gått på.
Det stannar vid 24.440 kr, vilket är ett bra pris, men samma som jag haft i mina kalkyler då jag ej räknat med materialåtgång i hela fat. Vi får nu ett halvt fat plast och en halv rulle glasfiber med oss hem, vilket är bra inför det fortsatta arbetet med att färdigställa båten.
Jag och mamma åker upp till stan, jag tar ut en postväxel på 22.940 kr, resterande har jag kontant.
Därefter handlar mamma tårta och champagne för avskedsfirandet.
Avslutningsvis beställer jag roder-, röstjärns-, förstagsbeslag och rigg.
På kvällen startar Åke, Bengt och jag seglatsen hemåt med Hydran.

15 augusti fredag
Den sedan lång tid förbeställda lastbilen kommer punktligt och hemtransporten äger rum under uppsikt av pappa.
Båten körs till mina föräldrars tomt på Värmdö.
Där ställs den av och en provisorisk pallning görs.

Ett omfattande arbete med inredning av det tomma skrovet sker under vintern. Vi drar ut en elkabel och med hjälp av värmefläktar kan vi så hålla en dräglig arbetstemperatur i båten. De stora plastningsarbetena med skott och dylikt gör vi innan kylan kommer för att ej riskera problem med ett nerkylt skrov.

När april månad infaller är de viktigaste delarna av inredningen klar och vi kan ägna oss åt yttre arbete.
Vi monterar skotskenor, winschar, röstjärn och andra beslag.
Vi har tur och får varmt och vackert väder under nästan hela månaden. Bottenmålning går också problemfritt tack vare värmen.



 

 

När sjösättningsdagen, 26 april 1976, kommer har vädret förändrats och marken täcks av 10 cm snö och flingorna fortsätter att falla ymnigt.
Nu finns ingen återvändo, kranbilen är beställd och kommer punktligt även denna gång.
Sjösättningen sker vid Bullandö Marina och går problemfritt, skrovet flyter och är tätt.



 

Den som vill läsa mer om allegro byggande rekommenderas att läsa Inger Alfvéns bok "s/y Glädjen", här beskrivs på ett mycket initierat sätt, av en som helt uppenbart varit med, hur allegron byggdes.

På Internet finnes även en fin beskrivning över plastningen av en Allegro 33 utförd av Rune Sturefelt


© Göran Forsström