Plastning
av en
Allegro 27

Det är länge sedan tillverkningen av Allegro 27 upphörde.
Troligtvis är det få av nuvarande ägare som själva plastat sina båtar.
Så här gick det till när vår båt "kläcktes".

 

 


 

1 augusti fredag 1975

Mamma, pappa och mina två bröder har seglat min båt, Hydran "May Be", under den gångna veckan och båten ligger nu förtöjd i Nyköpings gästhamn.
Avsikten är att vi ska bo i båten under de närmsta 14 dagarna, då min nya båt ska plastas. Själv har jag kommit hit genom att köra ner pappas Renault16 från Värmdö.
Vårt besök har redan uppmärksammats, en reporter från Sörmlands Nyheter gjorde igår ett reportage om besökare i gästhamnen och fann vår anledning att besöka Nyköping intressant. Nu väntar mamma med intresse på morgondagens tidning.
Klockan 13.30 kom vi till ACVA båt´s lokaler och träffar för första gången platschefen, Holger Elvin.
Vi får instruktioner om vad vi ska göra under helgen. Det första momentet är rengöring och vaxning av formar. Detta tråkiga arbete, har av psykologiska skäl, lagts som start när entusiasmen är stor, istället för att annars vara den avslutande delen, när ork och humör har sjunkit efter två slitsamma veckor av hårt arbete.
Får av Holger den trevliga informationen att plastpriset sjunkit sedan kontraktet på båten skrevs och bygget blir ungefär 1000 kr billigare.
Nu börjar arbetet att med stämjärn skrapa ren formens sammansättningsytor och med hjälp av plexiglasbitar rensa formarna från släpplack. Innan kvällen är till ända har vi hunnit tvätta och vaxa de båda skrovformarna.
Sover gott men trångt i båten, Hydran är ganska liten båt, 6 m lång, och den har bara fyra kojer samtidigt som vi är tre vuxna och två halvstora barn.

2 augusti lördag

Vi inleder dagen med sovmorgon då det arbete som ska utföras ej räcker för att sysselsätta oss hela helgen.
Klockan åtta låser vi upp bakdörren till ACVA-båt´s lokaler. Vi har nyckel för att ges möjlighet att jobba även på helger och kvällar.
Resterande formar, däck, överbyggnad, basinredning, luckor, roder, och ventilatorer rengörs och vaxas.
I skrovformarna tejpar vi upp vattenlinjen med maskeringstejp. Vattenlinjen läggs med gelcoat och blir en del av båtens ytskikt.
Eftermiddagen blir fri från båtbygge och vi besöker Nyköpingshus.

3 augusti söndag

Fridag.
Vi utnyttjar tiden till ett besök hos pappas bror Joel, som är bonde på närliggande Dagnäsön.

4 augusti måndag

Nu börjar byggandet på allvar.
Vår handledare blir en ung kille, Sven, inte den mest rutinerade av personalen men mycket ambitiös och noggrann i sitt arbete.
Vattenlinjen ska "målas" men det finns ingen grön gelcoat hemma. Problemet löser sig genom att Jerker, en självbyggare som håller på och slutför ett allegro 33 bygge, har gelcoat hemma i garaget och är vänlig nog att hämta en skvätt.
Pappa och Sven målar därefter däcksformarna med grå gelcoat. "Tåten", den skickligaste av båtbyggarna, och jag gör sammalunda med formen till överbyggnaden. Jag rollar ut gelcoat och "Tåten" jämnar till med pensel.
Under tiden rengör och vaxar mina bröder, Åke och Bengt; formen till basinredningen. Även denna gråmålas. Däcksformarna är färdigmålade och nu får skrovformarna samma behandling men med vit gelcoat.
Jag får instruktioner om hur man skär till balsa till däcksformen, divinycell till överbyggnaden samt glasfiber till luckor och smådetaljer. Detta blir kvällens arbetsuppgifter och de är slutförda till klockan 20.30.
Holger har uppmärksammat vår trångboddhet ombord på Hydran och är vänlig nog att låna oss nyckeln till den nya båtmodellen "Furioso" som ligger förtöjd bredvid oss i gästhamnen. Åke och Bengt får sova ombord i denna. Detta gör tillvaron betydligt lättare för oss.

5 augusti tisdag

Gårdagens värme, 28° ökar nu till över 30°.
Hettan gör jobbet ansträngande och plasten härdar snabbt. Det gäller att vara försiktig med doseringen av härdaren.
Vi har lagt första lagret glasfiber, en 300g ytmatta, på en däckshalva och på basinredningen.
Målat luck- och roderformar med gelcoat.
Under kvällen lägger vi på tre lager 600 g matta på basinredningen och har gjort ¾ delar av jobbet då vi avbryter klockan 23.15

6 augusti onsdag

Varmaste dagen i augusti på 200 år, termometern visar på 34°.
Det är upp och nervända världen: under denna fantastiska högtrycksperiod, idealisk för segling står vi inomhus och svettas med plastning av en båt.
Nu går det nästan att bygga båt utan härdare, vi använder 0,5 % mot normalt 1,5 %. Detta ska i teorin inte fungera men går jättebra i praktiken.
Vi lägger ytmatta på den andra däcksformen, förstärker med extra glasfiberväv vid mantågsstöttorna.
Nästa moment är att montera ihop däck- och skrovformen, i och med detta börjar det vi håller på med att likna en båt. Lägger ytmatta i ena skrovhalvan.
Plastar klar förluckan, fortsätter att plasta ena roderhalvan och lägga divinycell i denna.
I samband med middagen åker vi och badar vid den bortre gästhamnen.
Under kvällen plastar vi klar basinredningen samt akterluckan.

7 augusti torsdag

Idag påbörjar vi plastningen av skrovet. Arbetet är omfattande och räcker hela dagen.
Den kompakta hettan fortsätter.
En fördel med värmen är dock att alla dörrar i byggnaden står öppna, ventilationen blir effektiv och lukten från härdande plast ej särskilt besvärande.

8 augusti fredag

Plastningen av skrovet fortsätter.
Holger Elvin beslutar att killarna idag ska få sluta 12.15.
För att få klar vårt skrov hoppar "Tåten" in och hjälper till. Under en timme sker lika mycket som under hela förmiddagen.
Även vi tar ett avbrott och åker till Oxelösund, Jogerön, och badar.
Kvällspasset blir planslipning av divinycellen i de två roder formarna. Detta är ett dammigt precisions arbete, som pappa skickligt genomför.

Fortsättning


© Göran Forsström