1 augusti fredag
1975
Mamma,
pappa och mina två bröder har seglat min båt, Hydran "May Be", under den
gångna veckan och båten ligger nu förtöjd i Nyköpings gästhamn.
Avsikten är att vi ska bo i båten under de närmsta 14 dagarna, då min nya
båt ska plastas. Själv har jag kommit hit genom att köra ner pappas
Renault16 från Värmdö.
Vårt besök har redan uppmärksammats, en reporter från Sörmlands Nyheter
gjorde igår ett reportage om besökare i gästhamnen och fann vår anledning
att besöka Nyköping intressant. Nu väntar mamma med intresse på
morgondagens tidning.
Klockan 13.30 kom vi till ACVA båt´s lokaler och träffar för första gången
platschefen, Holger Elvin.
Vi får instruktioner om vad vi ska göra under helgen. Det första momentet
är rengöring och vaxning av formar. Detta tråkiga arbete, har av
psykologiska skäl, lagts som start när entusiasmen är stor, istället för
att annars vara den avslutande delen, när ork och humör har sjunkit efter
två slitsamma veckor av hårt arbete.
Får
av Holger den trevliga informationen att plastpriset sjunkit sedan
kontraktet på båten skrevs och bygget blir ungefär 1000 kr billigare.
Nu börjar arbetet att med stämjärn skrapa ren formens sammansättningsytor
och med hjälp av plexiglasbitar rensa formarna från släpplack. Innan
kvällen är till ända har vi hunnit tvätta och vaxa de båda skrovformarna.
Sover gott men trångt i båten, Hydran är ganska liten båt, 6 m lång, och
den har bara fyra kojer samtidigt som vi är tre vuxna och två halvstora
barn.
2 augusti lördag
Vi inleder
dagen med sovmorgon då det arbete som ska utföras ej räcker för att
sysselsätta oss hela helgen.
Klockan åtta låser vi upp bakdörren till ACVA-båt´s lokaler. Vi har nyckel
för att ges möjlighet att jobba även på helger och kvällar.
Resterande formar, däck, överbyggnad, basinredning, luckor, roder, och
ventilatorer rengörs och vaxas.
I skrovformarna tejpar vi upp vattenlinjen med maskeringstejp.
Vattenlinjen läggs med gelcoat och blir en del av båtens ytskikt.
Eftermiddagen blir fri från båtbygge och vi besöker Nyköpingshus.
3 augusti söndag
Fridag.
Vi utnyttjar tiden till ett besök hos pappas bror Joel, som är bonde på
närliggande Dagnäsön.
4 augusti måndag
Nu börjar
byggandet på allvar.
Vår
handledare blir en ung kille, Sven, inte den mest rutinerade av personalen
men mycket ambitiös och noggrann i sitt arbete.
Vattenlinjen ska "målas" men det finns ingen grön gelcoat hemma. Problemet
löser sig genom att Jerker, en självbyggare som håller på och slutför ett
allegro 33 bygge, har gelcoat hemma i garaget
och
är vänlig nog att hämta en skvätt.
Pappa och Sven målar därefter däcksformarna med grå gelcoat. "Tåten", den
skickligaste av båtbyggarna, och jag gör sammalunda med formen till
överbyggnaden. Jag rollar ut gelcoat och "Tåten" jämnar till med pensel.
Under tiden rengör och vaxar mina bröder, Åke och Bengt; formen till
basinredningen. Även denna gråmålas. Däcksformarna är färdigmålade och nu
får skrovformarna samma behandling men med vit gelcoat.
Jag får instruktioner om hur man skär till balsa till däcksformen,
divinycell till överbyggnaden samt glasfiber till luckor och smådetaljer.
Detta blir kvällens arbetsuppgifter och de är slutförda till klockan
20.30.
Holger har uppmärksammat vår trångboddhet ombord på Hydran och är vänlig
nog att låna oss nyckeln till den nya båtmodellen "Furioso" som ligger
förtöjd bredvid oss i gästhamnen. Åke och Bengt får sova ombord i denna.
Detta gör tillvaron betydligt lättare för oss.
5 augusti tisdag
Gårdagens
värme, 28° ökar nu till över 30°.
Hettan gör jobbet ansträngande och plasten härdar snabbt. Det gäller att
vara försiktig med doseringen av härdaren.
Vi har lagt första lagret glasfiber, en 300g ytmatta, på en däckshalva och
på basinredningen.
Målat luck- och roderformar med gelcoat.
Under kvällen lägger vi på tre lager 600 g matta på basinredningen och har
gjort ¾ delar av jobbet då vi avbryter klockan 23.15
6 augusti onsdag
Varmaste dagen
i augusti på 200 år, termometern visar på 34°.
Det är upp och nervända världen: under denna fantastiska högtrycksperiod,
idealisk för segling står vi inomhus och svettas med plastning av en båt.
Nu går det nästan att bygga båt utan härdare, vi använder 0,5 % mot
normalt 1,5 %. Detta ska i teorin inte fungera men går jättebra i
praktiken.
Vi lägger ytmatta på den andra däcksformen, förstärker med extra
glasfiberväv vid mantågsstöttorna.
Nästa
moment är att montera ihop däck- och skrovformen, i och med detta börjar
det vi håller på med att likna en båt. Lägger ytmatta i ena skrovhalvan.
Plastar klar förluckan, fortsätter att plasta ena roderhalvan och lägga
divinycell i denna.
I samband med middagen åker vi och badar vid den bortre gästhamnen.
Under kvällen plastar vi klar basinredningen samt akterluckan.
7 augusti torsdag
Idag påbörjar
vi plastningen av skrovet. Arbetet är omfattande och räcker hela dagen.
Den kompakta hettan fortsätter.
En fördel med värmen är dock att alla dörrar i byggnaden står öppna,
ventilationen blir effektiv och lukten från härdande plast ej särskilt
besvärande.
8 augusti fredag
Plastningen av
skrovet fortsätter.
Holger Elvin beslutar att killarna idag ska få sluta 12.15.
För att få klar vårt skrov hoppar "Tåten" in och hjälper till. Under en
timme sker lika mycket som under hela förmiddagen.
Även vi tar ett avbrott och åker till Oxelösund, Jogerön, och badar.
Kvällspasset blir planslipning av divinycellen i de två roder formarna.
Detta är ett dammigt precisions arbete, som pappa skickligt genomför.
Fortsättning |