Danmark
-
Tyskland

 

Tidvatten

 

tidigare
 

Fortsättning:

18/6 Söndag
- Cuxhaven

Får ytterligare goda råd nu om slussning av vår båtgranne. Går upp till en bensinstation och handlar diesel. Vi har stor glädje av vår lilla hopfällbara kärra som vi ställer 25 liters dunken på.
13.45 slussar vi ut i Nordsjön, nu är det tidvattnet som styr vår seglats. Ungarna är i sina sjökojer och somnar snart och vi brusar ut i floden Elbes vidsträckta mynning. För att få den skumpiga motorgången lugnare sätter vi storsegel.
Vi följer de röda bojarna 56. 54 52 osv. och håller oss ur vägen för den täta fartygstrafiken. Vinden är VNV 8-9 m/s ibland är sjön konstig med virvlar och krabb sjö förorsakad av ström och svall från passerande fartyg.
Klockan 16.30 kommer sjöpolisen och glider förbi oss. Elisabeth blir orolig, tror att de saknar vår kon (att man går för motor och har segel uppe). Tar fram den, och hissar i fockfallet. Onödigt med böter, när man ändå har signalerna i båten.
Flickorna vaknar och vi närmar oss Cuxhaven.
Vi går över farleden ganska sakta p.g.a. ett möte med en båt som ska in i hamnen bredvid småbåtshamnen.
Göran styr in mot ett hamninlopp med virvlar och krabb sjö förorsakad av tidvattnet. Mötande båts vågor bli simmiga och mycket stora, strömmen för oss med rasande fart i sidled, vindens vågor går sin väg, och båten lutar åt fel håll.
Elisabeth blir yr och knäsvag. Göran styr på tvären och ser road ut av det underliga naturfenomenet. Hur konstigt det nu är.
Med motorn på full gas, styr vi åt ett håll, båten förs åt ett annat håll och vi slinker in på något vis. - Så fridfullt blankt vatten.
Tar ner seglet. Cirkulerar runt, för att få lite andrum.
Därefter förtöjer vi båten vid bommar. som har grön markering. Hamnkapten är en sur och pedantisk man. Vi måste flytta, den plats vi valt är för större båtar, vi ska ligga i ett mindre bås, trots att hamnen bara är halvfull.
Man förtöjer mot en bom som man även kan gå på, det är flytbryggor som höjer sig två ggr, och sänker sig två ggr/dygn, med en skillnad av 320 cm.
Vid restaurangen betalar man hamnavgift. Här finns en liten lekpark som ungarna gillar.
Vi firar det nervdallrande inloppet med middag på serveringen. Gulasch - gott och mustigt!


19/6 Måndag

Handla mat är en vardags syssla, som genomförs rationellt och snabbt hemma vid, på långfärd tar den avsevärt längre tid.
Vi måste promenera, hitta affärer och helst billiga sådana. Detta tar en stund, välja varor fordrar mer överväganden än i ICA-butiken hemma.
Slutligen ska allt fraktas ner till båten. Hänsyn måste tas till barnen, som ej har samma ork och intresse av att handla som vi själva. En halv dag försvinner snabbt.
Vi vill fylla dieseltanken men någon bensinmack hittar vi inte, till slut får vi hjälp av en kille från Cuxhavens A-lag. Han följer med och visar vägen till bensinstationen.
Träffar svenske ensamseglaren Sten från segelbåten "Jambalaya".
Vi dricker kaffe ombord, pratar vägval, tidvatten, VHF och mycket annat som långseglare har gemensamt.
Anna och Maria leker på bryggan och båten, de har sina flytvästar på, det känns säkert och tryggt. Några änder kommer simmande och barnen får bröd att mata fåglarna med.
Elisabeth är i ruffen och lagar mat, hör plötsligt att det plaskar mer än normalt och tittar ut.
Maria står tyst och tittar ner i vattnet där Anna ligger och plaskar.
Elisabeth rusa ut och lyfter upp Anna, som sträcker fram sina små armar och hostar av alla kallsupar. Väl i mammas famn gråter hon.
Maria tittar på och ställer frågan "Varför blåste du inte i visselpipan?"
Elisabeth ropar "Titta Göran!" "Jag måste lyssna på vädret" muttrar Göran, men envis fru vidhåller och så får nu pappa Göran se lilla blöta Anna och får en blöt och lång kram.
Ja, så kan det gå, och flytväst är ett ljuvligt plagg, för barn skriker inte på hjälp, det gjorde inte dansken (i Påskallavik) Hans Peters barn heller, talade han om då vi pratade om barn som ramlar i sjön.

20/6 Tisdag
- Wilhelmshaven

Den eländiga väckarklockan ringer inte.
Vi vaknar klockan 04.30 och ska iväg 05.00, för att utnyttja tidvattnet på gynnsammast möjliga sätt.
Vädret är fint utan morgondimma.
Tillsammans med Sten i "Jambalaya" kommer vi iväg 05.15. "Jambalaya" först ut från Cuxhaven, sedan vi med "May Be II". Det är lättare att komma ut mellan pirhuvudena än det var att komma in.
Nu är storsegel uppe och kon satt.
Barnen sover lugnt trots ljudet från motorn.
Tidvattnet bubblar runt bojarna vi tar södra sidan av farleden, grön boj 13, 11, 9, 7. Färden går ut i Nordsjön för att runda Scharhörnriff. Tänk vi har strömmen med oss hela tiden. Fantastisk resa och vackert väder.
Göran pratar med Sten via VHF, det är både praktiskt och trevligt att kunna hålla kontakt på detta smidiga sätt. Sten ska nu segla till Helgoland, så här seglar vi åt skilda håll.
Dock kommer vår vägar att sammanfalla längre fram under resan, trots att vi har helt olika planerade resrutter.
Detta är en del av fascinationen med långfärd att helt oväntade och oplanerade händelser inträffar och berikar tillvaron.
Ser fyrskeppet Elbe 1 och många fartyg på väg ut eller in från Elbemynningen. Utströmmen har avtagit och börjar vända, vilket passar oss bra.
Vi har rundat Scharhörnriff och vid bojen Scharhörnriff nord ändrar vi kurs till 200° mot fyren Alte Weser.
Nu får vi strömmen med oss in mot militärstaden Wilhelmshaven.
Göran kallar slussen på VHF men får inget svar. Vi tar ner seglet och går in i den jättelika slussen, som står öppen. Slussar fridfullt tillsammans med en sightseeing båt.
Efter slussen ser vi en liten klubb brygga på vänster sida, där de har en mastkran.
Vi cirklar runt, och efter ett tag blir vi anvisade plats.
Elisabeth pratar med hamnkapten och förhör sig om möjligheten att använda mastkranen. Det går bra, imorgon klockan 10 och hamnkapten hjälper oss!
Båtklubben är Marine-Segelkameradschaft Wilhelmshaven e.V.

Fortsättning

 

© Göran Forsström