Civ.ing Lars-Olof
Norlin 2000-01-31 LON\01.DOC 1(1)
PRESS RELEASE
Allegro 42/43
Allegro i Skåne
För Torbjörn Johansson, Skivarp, befanns en Allegro
27 vara för liten för Sydkustens farvatten, en Allegro
33 visade sig betydligt bättre. Men när 33:an sålts
och aptiten till en Allegro fortfarande fanns kvar tog han återigen
kontakt med mig i augusti 1998 för att resonera om sina tankar
på en en Allegro 42....
Något mer än ett år senare, den 17 oktober 1999,
slöt vi så ett avtal om ett bygge av ett halvfabrikat,
skrov och däck, i min regi vid de av mig disponerade lokalerna
i Björkvik.
Första kontakten mellan oss i ämnet Allegro var för
övrigt 1991 enligt mina anteckningar.
Lågkonjunkturen
Men 42:an är förstås äldre som konstruktion.
Projektritningarna är daterade mars -81. Då hade branschen
ännu vind i seglen och hade inte till fullo nåtts av
den politiskt åstadkomna konjunkturkollapsen. Ett halvår
senare var dock stiltjen total. Och ritningarna passade bäst
i byrålådan. Två år senare, 1983, blev
i alla fall en ny konstruktion realiserad, Allegro 30.
Båtformarna
Och så småningom har samtliga formar från ACVABÅT-perioden,
åter kommit i min ägo. Utom skrovformen till Allegro
27 som brunnit upp under mellantiden.
Formarna finns alltså vid en industrifastighet på
bondlandet vid Björkvik, mitt i Södermanland. Där
har också funnits viss kapacitet att bygga någon eller
några båtar per år. Dessemellan har renoverings-och
underhållsarbeten hållit verksamheten vid liv.
Fortissimoformarna har dock i somras flyttats till Valleviken
på Gotland, där en underentreprenör producerar
de gjutna plastdelarna för en licenstagare i Holland. Förhandlingar
pågår om överflyttning även av vissa av
formarna för Allegro- och Reimersbåtarna.
One-off-bygge
Sedan slutet av oktober pågår alltså ett one-off-bygge
av en variant av Allegro 42:an. Som de flesta Allegroägare
har Torbjörn Johansson sina egna idéer om den blivande
båten vilka ska förverkligas. Eftersom båten
ska styras med ratt, så blir det bättre med ett hjärtstockburet
roder än det utanpå liggande kosterbåtsrodret.
Förstäven önskades mera utfallande, så totallängden
42 fot fick bli 43 fot men med bibehållen vattenlinjelängd
och undervattenslinjer.
Paret Johansson brukar börja båtsäsongen tidigt
och sluta den sent. En kort, klimatanpassad styrhytt får
därför ersätta den långa överbyggnade.
En joystick i styrhytten ger signaler till autopiloten. Men riggen
blir oförändrad, liksom huvuddragen av skrovets form.
Detaljer på däck, utrustning och arrangemang kommer
att beslutas i ett senare skede.
Sandwich
Skrovet och däcket byggs i sandwich med kärnmaterial
i 20 mm Divinycell. Bordläggningen har passats på ett
mallstativ av spånplattor. Borden har gjorts av 150 mm breda
och 2,40m långa plankor, sågade ur dvc-skivorna, som
i sig håller ca 1,20 m bredd. Plankorna har frästs
med spont på alla fyra kanterna. Borden har sedan limmats
samman på plats med vanlig polyesterplast. På så
sätt har vi fått en relativt slät bordläggning
utan slipning. Däcket byggs samman fritt på golvet
och görs av hela skivor dvc som kröks till rätt
balkbukt.
Lågt i tak
Endast skrov och däck ska byggas i Björkvik, resten
ska färdigställas i Torbjörn Johanssons egna regi
vid hans företag i Skivarp innanför Abbekås udde.
Beroende på takhöjden i Björkvik och Skivarp kommer
större delen av kölpartiet att byggas separat i plåt
för att sedan bultas till skrovets raka, horisontella undersida.
Barlasten kommer att placeras inne i plåtskalet, som också
ska ge plats för vatten- och bränsletankar.
Ytbehandling
Torbjörn Johansson har angivit planer på en framtida
serieframställning av båten. Prototypen ska då
kunna användas som plugg för formframställning.
Högre ytfinish måste då till än om båten
enbart syftar till eget bruk. Ytorna på de Megayachter som
byggs styckevis i Taiwan, lär bearbetas genom att låta
sex kineser samverka på en långkloss, varpå
man sprutar med lämpligt lack till önskad kulör.
I Sverige torde det bli billigare med maskinell slipning.
Kostnadsbild
Kundpriset för ett i form framställt halvfabrikat med
köl har beräknats till ca 690.000 kr inkl moms. En fullt
färdig, segelklar båt hamnar på ca 2.270.000
kr. Av detta är ca hälften arbetskostnad. Möjligen
kan även rent självbygge komma ifråga för
halvfabrikatet. Av skilda skäl ligger denna möjlighet
något eller några år framåt i tiden, beroende
på intresse och möjligheter till finansiering av formen.
Det redan existerande mallstativet kan dock redan i närtid
användas för bygge/självbygge av ytterligare exemplar
i Björkvik enligt ovan. Exklusive kölparti och barlast,
men inklusive material, instruktör och lokalhyra för
6 veckor och moms, stannar kostnaden för ett självbygge
på ca 410.000 kr.
Naturligtvis blir jag glad för att svara på ytterligare
frågor om båten.
Med seglarhälsningar Lars-Olof Norlin