Vattenslang med krankopplingar
I Svenska och
nordiska hamnar har vi sällan saknat en egen vattenslang,
Europa i övrigt är lite annorlunda. Många hamnar, de flesta under resan
hade vattenkranar men inga slangar. Vi köpte en behändig platt
vattenslang på slangvinda 20 m lång.
Dubbla längden hade varit bra vissa gångar. Oftast fanns dock kran nära
båten.
Ett problem särskilt i Spanien var den väldigt varierande dimensionen på
kranarna. Vi köpte ett antal adapters för olika anslutningsmått och
därefter blev tillvaron enklare.
Elkablar
Elkablar har en
avsevärt större roll på kanalerna och i Medelhavet än här hemma. Före
resan hade vi överhuvudtaget aldrig haft en sladd med oss, inte ens för
batteriladdning.
Nu var dock förutsättningarna annorlunda. Kylskåpet krävde ström även
när vi låg i hamn, solcellerna förutsätter att solen skiner, vilket ej
alltid är fallet.
Dessutom tillkom under resan ett antal elförbrukande tillbehör. Vi hade
med oss c:a 25 m enfaskabel med vanlig jordad stickpropp samt några
adapters för olika länders eluttag. Under resan köpte vi till
ytterligare en sladdosa med 10 m kabel. Vårt råd är dock att ta med ännu
mer kabel.
Risk för spänningsfall föreligger tillgång till voltmeter är praktiskt.
Samt batteriladdare med spänningsreglering på lågspännings sidan.
Värmefläkt
Vinternätterna i
Spanien var oftast ganska behagliga temperaturmässigt. Dock kom det
kyligare perioder med nattemperaturer ned mot 7-8 plusgrader, då vill vi
gärna ha värme ombord.
Köra vår stationära Thermo fotogenvärmare kändes ej som rätt lösning. 
Vi köpte i stället en elektrisk värmefläkt. Denna ställde vi under
natten i rufföppningen och satt i den övre av våra två ruffluckor.
Fläkten tog då in uteluft och värmde upp denna, vilket medförde ett
torrt och behagligt klimat inne i båten.
Försök finna en så tystgående fläkt som möjligt, undvik kupévärmare för
bilar. Dessa låter normalt som ett mindre reaplan nattetid.
Elkokplatta
Den ofta tryckande
värmen som uppstod inne i båten då solen gassade, blev orsak till att vi
köpte en enkel elkokplatta. Givetvis förutsatte detta tillgång till
elektricitet, vilket oftast fanns tillgängligt i de Medelhavshamnar, som
vi besökte.
Dessutom innebar det en besparing för vårt fotogenförråd.
Kokplattan ställde vi på sittbrunnsbänken alldeles utanför
rufföppningen. Värme och matos fördes bort av vinden.
Tvättmaskin
Efter ungefär sex
månaders färd köpte vi i Barcelona en tvättmaskin.
Då
hade vi, med två små barn ombord, ägnat oss åt handtvätt av kläder så vi
nästan storknat.
Vid enstaka tillfällen, någon gång i månaden, hade vi träffat på en hamn
med tillgång till tvättmaskin. Naturligtvis kan man anlita en vanlig
tvättinrättning. Detta gjorde vi ej på grund av kostnadsskäl, liten
budget, och besväret med att hitta tvättinrättning, lämna, förklara och
hämta tvätten.
Vi hade tidvis sällskap med två danska båtar, som hade tvättmaskin, som
de ställde upp på bryggan och tvättade med.
Detta imponerade på oss.
Efter köpet av tvättmaskin blev tillvaron betydligt enklare, vi kunde
tvätta när det passade oss själva bäst.
Tvättdag inträffade då vi låg i en hamn, som erbjöd både elektricitet
och vatten. Vi värmde vatten på vår lilla elkokplatta och hade
vattenslangen kopplad och dragen ombord.